Příběh Unie rodičů se začal odvíjet v roce 2018, kdy jsme měli děti v předškolním či mladším školním věku a vzdělávání nás dlouhodobě zajímalo. Původně šlo o skupinu lidí kolem několika brněnských soukromých škol, kde se tvořily zajímavé komunity. Přidali se k nám ale další lidé, kteří mají děti na veřejných základních školách, což považujeme za mimořádně důležité.
Probírali jsme vlastní vzdělávací příběhy, sdíleli zkušenosti s výběrem školy pro děti a bavili se o tom, co vlastně od školy očekáváme a jak by měla škola našich dětí vypadat. Řada z nás se v oblasti vzdělávání pohybovala či stále pohybuje profesně. Jde o bývalé učitele, ředitele, lektory či lidi, kteří ve vzdělávání podnikají. Vidíme kolem sebe problémy, s nimiž se školství potýká, shodneme se na společných hodnotách a přestože každý z nás klade důraz na něco jiného, chyběl nám hlas rodičů jako partnerů ve vzdělávání.
Rodiče jsou v této oblasti opomíjenou skupinou, dosud se s nimi příliš nepočítalo. Jistě, školy s rodiči komunikují (a naopak), ale za cílovou skupinu různých debat, reforem a strategických dokumentů bývají považováni žáci a studenti, učitelé, ředitelé, zřizovatelé, odborníci. Nikoli rodiče. Z našeho pohledu jsou ale rodiče klíčovými hráči. Jsou to oni, na kom leží největší díl zodpovědnosti. Považujeme je za partnery, kterých se vzdělávání vlastních dětí týká a záleží jim na jeho kvalitě. To nebývale silně nasvítila covidová doba. Stále intenzivněji vnímáme, že je kolem nás spousta aktivních rodičů, kteří se sami pídí po informacích, orientují se v aktuálním dění na poli vzdělávání, se školou svých dětí jsou v živém kontaktu a přispívají k jejímu rozvoji. Takoví lidé mají potenciál nabalit na sebe další a podporovat tak širší komunitu v místě, kde žijí a kde jejich děti chodí do školy.
My jako Unie rodičů chceme tyto lidi podporovat, propojovat, sdílet, co jim funguje a proč, přispívat k vzájemné inspiraci. Pořádáme debaty, workshopy i neformální vzdělávací akce, komunikujeme se svými příznivci na Facebooku, vyjadřujeme se k aktuálnímu dění na poli vzdělávání a propojujeme se s dalšími neziskovými organizacemi a vzdělávacími odborníky. Podílíme se na projektu Eduzměna, v rámci něhož působíme pilotně na Kutnohorsku a spolu s partnery a s lidmi přímo z regionu se snažíme o zlepšení vzdělávání tamních dětí v souladu s principem kolektivního dopadu.
Covidová doba vtáhla rodiče do vzdělávání nebývalou měrou, média se zajímala o to, jak rodiče vnímají zavřené školy, distanční výuku, protiepidemická opatření, apod., a dnes už nikdo nepochybuje o tom, že rodiče jsou klíčovými aktéry, s nimiž musíme při vzdělávání počítat.